Концептуальні засади Музею правової охорони інтелектуальної власності
За матеріалами 4-ї Всеукраїнської науково-практичної конференції "Український технічний музей: історія, досвід, перспективи" (м.Київ, 2005р.)
Антоніна Ферчук
У сучасному суспільстві забезпечення надійних гарантій правової охорони інтелектуальної власності є невідʼємним атрибутом державності будь-якої цивілізованої країни.
В Україні перші спроби створення даного атрибуту державності були зроблені ще 1918р. урядами УНР та Української Держави. Волею історії задумане не вдалось реалізувати.
Дієва національна система охорони інтелектуальної власності в Україні була створена після здобуття країною державної незалежності 1991р. Процес створення цієї важливої державної структури вже зайняв належне місце в історії становлення української державності.
Необхідність виявлення і збереження матеріалів, які засвідчують етапи розбудови даної системи, важливість популяризації її дієвості на сучасному етапі та висвітлення тенденцій подальшого її розвитку ще й музейними засобами обумовили потребу у створенні відповідного музею.
Потреба у створенні такого музею обумовлювалась і тим, що в Україні безпосереднім висвітленням теми правової охорони інтелектуальної власності не займається жоден з існуючих музейних закладів.
З метою вирішення даної проблеми, наказом Державного департаменту інтелектуальної власності від 05.06.2002р. №40 у структурі Державного підприємства "Український інститут промислової власності" було започатковано створення Музею правової охорони інтелектуальної власності.
В концепції, розробленій на основі аналізу історії становлення, розвитку та сучасного стану державної системи правової охорони інтелектуальної власності України, узагальнено висвітлюються завдання та специфіка майбутнього музею.
Концептуальна ідея і предмет діяльності музею.
Інтелектуальна власність, у розумінні права на результати творчої праці, є поняттям нової історії, її технічних, економічних і культурних суспільних умов життя. На ранніх історичних етапах розвитку людства виключались особливі права на інтелектуальний продукт, хоча творча діяльність людей була однією з найпотужніших рушійних сил розвитку суспільства з найдавніших часів.
Створення музею, в якому б органічно поєднувалась науково-дослідна, методична та просвітницька діяльність, повʼязана з висвітленням історії права інтелектуальної власності та сучасного стану діяльності національної системи правової охорони інтелектуальної власності, має сприяти суспільному усвідомленню феномену інтелектуальної власності та механізмів її захисту.
Мета діяльності музею та основні завдання по його створенню.
Метою діяльності даного музею є збирання, наукове вивчення, збереження історичної спадщини та популяризація музейними формами особливої ділянки цивільного права " інтелектуальної власності.
У комплексі завдань із створення музею першочерговими постали формування музейного зібрання та побудова експозиції.
На момент заснування Музею фактично не існувало музейного зібрання, яке б комплексно репрезентувало складові національної системи забезпечення правової охорони інтелектуальної власності та дозволяло побудувати повноцінну експозицію.
Базою для формування музейних фондів став особистий архів радника директора ДП "Український інститут промислової власності" В.М.Лало. Проте матеріали зазначеного архіву торкаються лише аспектів охорони промислової власності та обмежені певними хронологічними рамками(1974-1999рр.). Тому в роботі по створенню музею актуальними залишились виявлення та комплектування профільних матеріалів для його фондового зібрання.
Обʼєктами комплектування матеріалів для даного зібрання можуть бути:
- державні установи і громадські організації сфери правового захисту інтелектуальної власності, які діють( або діяли) в незалежній Україні;
- особистості, з якими повʼязаний процес становлення і розвитку національної системи охорони інтелектуальної власності;
- Центральний державний архів вищих органів влади, Центральний державний архів історії України, Центральний кінофотоархів України, Державний архів м.Києва, Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва, Центральний державний науково-технічний архів України.
Виконання значного обʼєму робіт вимагає побудова експозиції. Зважаючи на те , що формування музейної колекції є процесом тривалим, побудову музейної експозиції пропонується здійснити у дві черги.
Експозиція зазначеного музею має бути побудована за хронологічним та проблемно-тематичним принципами.
Першу чергу даної експозиції доцільно присвятити процесу становлення та розвитку саме національної системи правової охорони інтелектуальної власності, обмежившись хронологічними рамками, які охоплюють період 1991-2005років. В названих хронологічних рамках музейними засобами реконструювати:
- основні етапи створення державної системи правової охорони інтелектуальної власності;
- структуру системи та її завдання;
- правові засади, на яких базується система;
- функціонування системи.
Разом з тим, у першій черзі експозиції важливо змалювати, хоча б ескізно, історичні передумови створення в Україні системи правової охорони інтелектуальної власності, витоки цього процесу.
У другій черзі експозиції цікавими могли б бути теми ставлення суспільства щодо власності на інтелектуальний продукт на різних історичних етапах:
- в античні часи;
- на території України в період Давньоруської та Польсько-Литовської держав, Гетьманщини;
- за часів входження України до складу Російської імперії ;
- в період УНР та Української Держави
- України у складі СРСР.
Важливо проілюструвати процес зародження у суспільстві юридичних засад щодо охорони прав на результати інтелектуальної праці, зокрема, патентознавства та поняття авторського права; представити найпопулярніші торгові марки минулих часів. Також, доцільно висвітлити теми:
- "Винахідництво на Україні у ХІХ-на п.ХХст.ст.(М.Бернадос, І.Пулюй, І.Сікорський, Ф.Терещенко та ін.);
- "Діяльність на території України Імператорського російського технічного товариства, Федерального бюро розумових цінностей та Комітету для захисту промислової власності;
- "Радянське право та інтелектуальна власність".
Тематична структура другої черги експозиції може бути розроблена за результатами пошукової роботи в архівах і музеях та з урахуванням виявленого матеріалу по зазначених темах.
Важливі чинники у вирішенні завдання побудови експозиції:
- розроблення тематичної структури (плану) майбутньої експозиції, яка є керівним документом у процесі експозиційного будівництва;
- розроблення дизайн-проекту експозиції (виконується фахівцями);
- виділення приміщення для експозиції, яке повинно забезпечувати нормальне її функціонування.
Провідні напрямки діяльності музею.
1. Наукова діяльність: комплексне дослідження проблем, систематичне вивчення колекції, співпраця з фахівцями різних галузей системи, з архівами та музеями; подальше цілеспрямоване комплектування фондових колекцій; розкриття засобами експозиції концептуальної ідеї.
2. Фондова робота: забезпечення обліку і збереження музейних предметів, забезпечення сучасними організаційними та технічними засобами збереження та охорони фондової колекції.
3. Науково -освітня робота : організація взаємодії музею з широкими колами громадськості, введення в освітній обіг матеріалів музейної колекції, сприяння вирішенню одного з першочергових завдань державної системи правового захисту інтелектуальної власності " залучення українського суспільства до використання правових механізмів сфери інтелектуальної власності; завдання екскурсійного напрямку.